Pár rád ako vyberať správne topánky pre dieta.

1. Špicaté topánky nie sú pre deti

Zle vybraná veľkosť obuvi neznamená iba to, že sú topánky pre dieťa malé na dĺžku, ale aj na šírku. Nie sú vhodné dokonca ani príliš široké alebo špicaté topánky. Špička topánok by mala byť zaguľatená a dostatočne priestranná pre prsty. Vyhnete sa tým u dieťaťa takým možným deformáciam, ako napr. vbočený palec, vybočený malíček, kladivkové prsty a podobne.

2. Nadmerok minimálne 1 centimeter

Detské topánky by mali mať na dĺžku voľný priestor (nadmerok) cca. 1 cm, pri topánkach s mäkkou podrážkou (kožené capačky) to môže byť aj 1,5 cm. Topánky dieťaťu pri kúpe samozrejme vyskúšajte, ale nespoliehajte sa iba na jeho tvrdenie, že „sedia dobre“. Ani to nie je úplne bezpečný spôsob na skontrolovanie veľkosti, keď sa snažíte zistiť stlačením, kde má dieťa palce v topánkach. Deti často z reflexu skrčia prsty a palec nenahmatáte v správnej polohe.

Ideálnym spôsobom je postaviť dieťa na prázdny papier, resp. na tabuľku veľkostí a tak zistiť skutočnú dĺžku chodidiel. K tejto dĺžke treba ešte prirátať spomínaný nadmerok.

3. Deťom kupujte ľahké a mäkké topánky

Detské kĺby nie sú pripravené na akúkoľvek väčšiu záťaž, preto aj detská obuv musí byť ľahká. Vaše dieťa predsa podľa prieskumov urobí za deň priemerne 20 000 krokov!

Je tiež dôležité, aby boli topánky mäkké, aby nepostláčali malé nožičky a nemenili ich tvar

4. Prírodná koža zabraňuje plesniam

Prírodná koža veľmi dobre dýcha, čo zabraňuje nadmernému poteniu a tým pádom aj vzniku plesňových ochorení nôh. Je dôležité, aby bola nielen vrchná, vonkajšia časť, ale aj vnútorná stielka topánok z prírodnej kože.

5. Ohybná podrážka pre zdravú chôdzu

V období prvých krokov je veľmi dôležité, aby sme dieťaťu obuli iba také topánky, ktoré majú najbližšie k chodeniu naboso (tzv. barefoot topánky). V tomto období sa posilňuje svalstvo na chodidlách a okolo členku. Svaly na zadných lýtkach pracujú výlučne v stoji na špičkách – v topánkach s tvrdou podrážkou to dieťa nedokáže. Toto je veľmi dôležité pre zdravý a prirodzený vývin nožičiek.

Odborníci tiež upozorňujú, že ploché nohy môžu byť aj následkom dlhodobého nosenia príliš tvrdej obuvi. Pokiaľ totiž dieťa nemôže dostatočne ohýbať svoje chodidlá pri chôdzi, svaly rýchlo zlenivejú a majú väčší sklon k tomu, aby ostali ploché.